Slagelse Kanon

Side | 85 Tegn og skriv (formbøger og foldebøger) Gennem tegninger og begyndende opdagende skrivning af bogstaver og ord får børnene mulighed for selv at udtrykke sig om teksten. Vi har i forløbet valgt, at det sker gennem små Villads-bøger som i layout minder om højtlæsningsbogen, men også gennem formbøger, pop-up-bøger og foldebøger. Alt sammen for at give børnene mulighed for selv at være ’forfattere’ og lave æstetisk smukke tekster. Bogquiz Vi har i forløbet valgt at fastholde et vigtigt element i Jette Løntofts dialogiske læsning nemlig bogquizzen. Den er ikke ment som en konkurrence mellem børnene, men mere som en måde at komme nysgerrigt gennem teksten på mange niveauer. I bogquizzen arbejdes der – uden at børnene ved det – med: antonymer - hvad er det modsatte af, synonymer – find et andet ord for…. udsagnsord – vis hvordan man gør, når man… overbegreber – æble, pære og banan hedder med et fælles ord…. Bevægelsesleg/ drama Børn lærer gennem kroppen, det har vi valgt at tage alvorligt ved at lægge op til, at de enkelte afsnit i teksten – de enkelte scener – dramatiseres eller leges igennem. Det er her svært at give en fast opskrift på hvordan, men tag afsæt i teksten og giv plads til at børnene kan lege konflikterne og problemstillinger igennem. It I dette forløb tænker vi særligt it ind som en skriveprogram, der kan hjælpe med at fastholde barnes oplevelse af teksten. I børnehaven tænker vi, at børnene skal introduceres for appen ’Skriv og Læs’ også kendt under navnet WriteReader. Programmet er fantastisk til, at børnene kan arbejde med den første opdagende skrivning og børneskrivning og med det samme få den oversat til ’Voksenskrivning’. Husk, det er vigtigt at anerkende barnets forsøg med skrivningen. ’Voksenskrivningen’ må ikke være anledning til fejlfinding i barnets tekst, men mere være genstand for en nysgerrig dialog om skriftsprog. ’Skriv og Læs’ findes både som app til IPad og som hjemmeside. I børnehaveklassen udvides arbejde med ’Skriv og Læs’

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIyMw==