Brobygning mellem dagtilbud og skole i Slagelse Kommune

Side | 104 Lav en udgravning og led efter skeletter på et område af skolen gerne i samarbejde med SFO (jf. kapitel 8). Tal i den forbindelse om hvad en pa-læ-on-to-log er, og hvad en udgravning er? Tal om - Identifikation og indlevelse (vælgmindst en aktivitet fra listen) Kedsomhed - at kede sig (jf. kapitel 6) Loppemarked – har du været til et loppemarked? Hvad er et loppemarked? (jf. kapitel 6) Spare sammen - Om at købe noget man har sparet sammen til, og somman brændende ønsker sig – har du prøvet det? Villads sparer sammen til en Nintendo, hvad har du sparet sammen til? (jf. kapitel 6) Hvad er rollespil? Har du prøvet det? (jf. kapitel 7) Tal i den forbindelse om ord som orker og sværd m.v. Stjæle - Tal om det at komme til at tage noget, der ikke er ens eget – og hvorfor det ikke er en god idé? (jf. Kapitel 7 Hvor Villads kommer til at tage en paraply, som han mener er en magisk tryllestav. Det er en parallelhistorie til den gang, han i Villads fra Valby tager en baby – se om eleverne kan huske den fra de læste bogen i børnehaven. Tal om det at løbe og om skolernes motionsdag – hvad er det? Tal om at nogen er gode til at løbe, mens andre er knap så gode. Tal om det være god til noget og ikke til noget andet, men at man alligevel skal udfordre sig selv (jf. kapitel 8). Tal om skolens toiletter og problemstillinger, der er i forhold til toiletterne på Villads skole i teksten (jf. kapitel 9) Tal også om at være lukket inde og blive bange. Tal om begrebet klaustrofobi – er der nogen, der har prøvet det? Tal om LUS (jf. kapitel 10). Tal om hvad LUS er – og elevernes egne erfaringer med LUS. Tal om at lave julegaver og om at få klippet i noget, man ikke må klippe i – se om eleverne har egne erfaringer med emnet (jf. kapitel 10) Tal om at kælke og om at gå et sted hen, man ikke havde fået lov til at de voksne, og hvorfor det ikke er nogen god idé! (jf. kapitel 11). Tal generelt om graviditet, og det at få en lillebror eller søster– Villads mor er gravid, barnet i maven sparker, hendes fingre hæver og hun tisser i et plastikglas – hvilke egne erfaringer har eleverne med emnet – har deres mor også ventet små søskende? Hvad undrer de sig over i den forbindelse. Måske er der også nogle problematikker med nye halvsøskende og ikke altid at bo sammen med de nye søskende m.v. (jf. de hævede fingre i kapitel 6 og tisseprøven i kapitel 11) Og find selv på mange andre emner, som eleverne kan identificere sig med i teksten!

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIyMw==