Slagelse Kanon

Side | 101 UGE 2 – Hele ugen Dialogisk læsning Villads fra Valby i 0. V– kap. 3 og frem Planlæg selv forløbet i uge 2 Vi har udformet et materiale til indledningen samt de to første kapitler som eksemplarisk proces. Efterfølgende læses bogen færdig, og klassen arbejder med egne idéer til et selvvalgt kapitel fra den sidste del af bogen. Vælg det kapitel, som eleverne engagerer sig mest i under oplæsningen. Inddrag elevernes engagement: Hvordan skal vi arbejde med kapitlet? Hvad har vi lavet/ lært, mens vi arbejdede med de første kapitler? Fx hvilke ord skal vi arbejde med efter det her kapitel? Hvilke ord lægger I mærke til i teksten? Til arbejdet med bogen i uge 2 har vi lavet et inspirationskatalog med aktiviteter. Vælg mindst en aktivitet fra hver kategori: Tegn og skriv Skriv med IT Bevægelse og drama Tal om…. Identifikation og indlevelse Villadsdag Vi anbefaler, at man i forbindelse med Villads-forløbet koordinerer arbejdet med de institutioner man brobygger med. Man kan evt. arbejde med forløbet i de samme uger og afslutte forløbet med en Villadsdag, hvor børnehavebørnene kommer på besøg i børnehaveklassen, og børnene viser hinanden deres Villads-bøger – hæng alle de mange flotte bøger op og lave en fælles ’fernisering’. Video om Villadsdag På Villads-dagen kan man lave en række aktiviteter fra inspirationskataloget fx kaste med gummistøvler, kaste tomme mælkekartoner efter en skraldespand, løbe stafet med tasker med bøger, lege stafet med balloner mellem hovederne, løbe orienteringsløb efter fokusord, – brug både dem fra børnehaven og dem fra skolen, spille memory både det lille og det store osv.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIyMw==